W ramach
cyklu koncertów „Akademia Muzyczna w Starym Klasztorze” w
Łagiewnikach z recitalem organowym wystąpi Dawid Długosz –
drugi organista Bazyliki Archikatedralnej pw. św. Stanisława Kostki w Łodzi,
pedagog Studium Muzyki Kościelnej Archidiecezji Łódzkiej.
Koncert
odbędzie się w niedzielę 15 lipca 2018 roku o godzinie 15.00 w
Klasztorze Ojców Franciszkanów w Łodzi–Łagiewnikach przy ul. Okólnej
185.
W
programie niemiecka muzyka baroku i romantyzmu.
Wstęp
wolny.
Dawid
Długosz jest absolwentem Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w
Łodzi w klasie organów prof. dra hab. Piotra Grajtera. Wielokrotnie brał
udział w mistrzowskich kursach improwizacji oraz interpretacji muzyki
organowej prowadzonych przez cenionych pedagogów. Uczestniczył w
krajowych i międzynarodowych konkursach organowych, zdobywając nagrody i
wyróżnienia. Na swoim koncie ma występy w ramach festiwali muzyki
organowej.
Na
koncerty z cyklu „Akademia Muzyczna w Starym Klasztorze”
zapraszają Klasztor Ojców Franciszkanów w Łodzi–Łagiewnikach
oraz Katedra Organów i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Łodzi.
Patronat
honorowy nad imprezą sprawują: Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska
oraz Metropolita Łódzki Ksiądz Arcybiskup Grzegorz Ryś.
Więcej
informacji:
Recital
Marty
Łysyganicz w
Studium Muzyki Kościelnej
odbyl się w sobotę, 9
kwietnia 2016 r., o godz. 18.00.
Marta Łysyganicz ukończyła łódzką Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta
Bacewiczów w klasie fortepianu. Brała
udział w wielu kursach mistrzowskich, koncertuje
w Polsce z repertuarem solowym jak i
kameralnym. W marcu 2015 r. swoim recitalem otwierała Dni
Kultury Europejskiej w Nancy we Francji. Jest autorką publikacji Pomiędzy
obrazem a dźwiękiem. Inspiracje twórczością Francisca Goi w «Goyescas» Enrique Granadosa. Prowadzi
klasę fortepianu w Studium Muzyki Kościelnej AŁ w Łodzi oraz w Państwowej
Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Kurpińskiego w Kutnie. Jest
autorką kilku publikacji.
Koncert
Wielkopostny
w
Wielką Środa, 23 marca 2016 r., godz. 19.00
w wykonaniu
Marty Gabryelczak-Paprockiej – mezzosopran
Dawida Długosza – organy
W
programie koncertu utwory Johanna Sebastiana Bacha, Felixa Mendelssohna i Maxa Regera.
Marta
Gabryelczak-Paprocka ukończyła Akademię Muzyczną im. Grażyny
i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi; występuje w ramach licznych
koncertów i festiwali; nagrywa i koncertuje z muzykami jazzowymi (Michał
Kobojek, Wojciech Konikiewicz); na Śląsku występuje w rolach
operetkowych.
Prowadzi
zajęcia emisji głosu w Studium Muzyki Kościelnej AŁ, Chórze Chłopięcym
Archikatedry Łódzkiej, Prywatnej Szkole Muzycznej Yamaha w Pabianicach.
Rozpoczyna również działalność naukową.
Dawid
Długosz
– organy jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Grażyny i
Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Wielokrotnie brał udział w mistrzowskich
kursach improwizacji oraz interpretacji muzyki organowej; jest laureatem
wielu konkursów organowych; na swoim koncie ma występy w ramach
festiwali muzyki organowej.
Aktualnie pełni funkcję drugiego organisty Bazyliki Archikatedralnej pod wezwaniem św. Stanisława Kostki w Łodzi oraz prowadzi klasę organów oraz zajęcia z akompaniamentu liturgicznego w Studium Muzyki Kościelnej AŁ.
Sobota
ze św. Grzegorzem Wielkim
12 marca 2016
godz.
16.00 – Msza święta z chorałem gregoriańskim
Kościół Najświętszego Serca Jezusowego
i Świętej Marii Małgorzaty Alacoque
Łódź, ul. Zgierska 123
godz. 17.
30 – koncert pasyjny Dolorosa
na 2 i 3 głosy
Studium Muzyki Kościelnej Archidiecezji Łódzkiej
Łódź, ul. Zgierska 123
FESTIWAL SCHOLI GREGORIAŃSKICH
– POZNAŃ, 17 PAŹDZIERNIKA 2015
przeczytaj materiał --->>
plik PDF
Sukces łódzkiej Scholi Gregoriańskiej
na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Sakralnej w
Chivasso!
W
dniach 28-30 sierpnia 2015 r. w Chivasso pod Turynem odbył się finał międzynarodowego
Konkursu Muzyki Sakralnej.
Realizatorami
organizowanego po raz drugi konkursu o nazwie Irené
jest Associazione Culturale Gli
Invaghiti, skupiające środowisko wykonawców muzyki dawnej, z
dyrektorem artystycznym Fabio Furnari na czele. Włoskie stowarzyszenie
organizuje od lat z powodzeniem również letnie festiwale muzyczne, poświęcone
głównie wokalnej i wokalno-instrumentalnej włoskiej muzyce religijnej
(m.in.: Invaghite Note, Kalendamaya,
Aurea Materia).
Do
finału konkursu AD 2015 zostało zakwalifikowanych 7 zespołów – wśród
nich Schola
Gregoriańska Studium Muzyki Kościelnej Archidiecezji Łódzkiej.
Regulamin konkursowy przewidywał udział zespołów składających się z
minimum ośmiu osób, śpiewających wyłącznie a
capella repertuar sakralny.
Chorał
gregoriański, który od pięciu lat z rosnącym powodzeniem uprawiany
jest w Łodzi, stanowił doskonały przykład typowo liturgicznego,
sakralnego repertuaru muzycznego. Żeńska część Scholi gregoriańskiej,
działającej przy Studium Muzyki Kościelnej
w Łodzi, przyjęła z radością i zapałem tak samo zaproszenie do udziału
w konkursie, jak i prawdziwe wyzwanie, jakim było przygotowanie w krótkim,
wakacyjnym okresie programu konkursowego.
Na
program ten złożyły się responsoria z Uroczystości
Bożego Ciała – utwory jak najbardziej gregoriańskie w formie
i stylu, choć powstałe ok. XV wieku. Cechą charakterystyczną tych
kompozycji jest rozbudowana kantylena, poruszająca się w licznych i
rozległych skokach interwałowych, pasażach o rozpiętości znacznie
przekraczających oktawę, co w klasycznym repertuarze chorałowym należy
do rzadkości. W przypadku responsoriów na Boże Ciało rozmach linii
melodycznej tworzy niepowtarzalny, liryczny klimat tych kompozycji, z których
każda na inny sposób kontempluje tajemnicę Eucharystii.
Wybór
repertuaru podyktowany został – po pierwsze – właśnie
kultem Eucharystii, który od lat wyróżnia naszą Archidiecezję. Wszak
diecezjalne Święto Eucharystii, obchodzone na pamiątkę papieskiej
wizyty w Łodzi, jest jakby po dwakroć przeżywaną uroczystością Bożego
Ciała. Po drugie, charakter kompozycji gregoriańskich na Boże Ciało
doskonale odpowiada możliwościom wykonawczym i interpretacyjnym żeńskich
głosów z ich giętkością, stopliwością i liryzmem.
Z
jakim efektem? Schola Gregoriańska
Studium Muzyki Kościelnej zdobyła na konkursie w Chivasso drugie miejsce w kategorii monodii. Jej konkurencję stanowił chór
prawosławny z Turynu, wykonujący greckie hymny wielkanocne. Łódzka
Schola koncertowała w dziewięcioosobowym składzie: Aleksandra Brzóska,
Zofia Doniec, Anna Kamerys, Julianna Kryska, Paulina Sankowska, Maria Supeł,
Justyna Ślipska, Paulina Twardowska, Bogna Bohdanowicz (dyrygent).
Na
zakończenie całego wydarzenia artystycznego – 30 sierpnia –
przewidziany był udział chórów w liturgii niedzielnej kościołów
Chivasso i okolic. Polska Schola uczestniczyła we Mszy św. w Mandrii,
miejscu związanym z obecnością polskich żołnierzy w czasie I wojny światowej.
Po Mszy św. przyjęto nas posiłkiem w obecności Konsula RP w Turynie.
Tego
samego dnia wieczorem Schola zaśpiewała jeszcze jeden koncert –
tym razem w Breme, w Kościele św. Sebastiana (w ramach Festiwalu KalendaMaya 2015). Na koncert złożyły się utwory o Najświętszej
Maryi Pannie i Najświętszej Eucharystii – od Wcielenia do Przeistoczenia.